Zprávy | Z archivu rubriky


Na učebních oborech by neměla být státní maturita, shodli se předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát a předseda Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák, které oslovila ČTK. Podle nich není možné srovnávat žáky ve školách s tak odlišným zaměřením, jako jsou gymnázia a učiliště. Učňové by měli mít možnost získat především výuční list a složit odbornou maturitu. Dvořák upozornil na to, že zejména maturita z matematiky je pro učně velmi náročná a neměla by být povinná. Uvítal by, kdyby se na učilištích zrušila státní maturita v současné podobě, protože učňové mají ve výuce hlavně řadu praktických a odborných předmětů. Připomněl, že sdružení už dříve usilovalo o zavedení dvouúrovňové maturity - tedy odlišné maturity pro různé typy škol. Proti ní byli ale zejména zástupci gymnázií.

Podle Kubáta by na učilištích měla být místo maturity mistrovská zkouška. Zdůraznil, že právě učební obory podstatně zvyšují neúspěšnost maturantů u zkoušky z matematiky. Letos z ní propadlo celkem 22,3 procenta maturantů, ačkoli zatím není povinná. Zatímco neúspěšných gymnazistů bylo podle Kubáta kolem tří procent, na nástavbách a některých učilištích matematiku nezvládlo více než 50 procent maturantů. Debatu o úpravách státních maturit nevyloučil po zveřejnění letošních výsledků zkoušek ani ministr v demisi Robert Plaga (ANO). Také ředitel Cermatu Jiří Zíka tento týden řekl, že by řemeslníci nemuseli mít státní maturitu, která je vstupenkou na vysokou školu. "Z vlastní zkušenosti vím, že minimální počet učňů absolvuje vysokou školu," řekl Dvořák. Většina z nich podle něj pro toto studium dnes ani nemá předpoklady. Zájem o učební obory je totiž v současnosti nízký, a úroveň učňů tak ve srovnání s minulostí klesla.